ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

Υλικό – πρόγραμμα «Διαχείριση της Προσοχής» 2021

Εκπαιδευτικό υλικό – πρόγραμμα δεξιοτήτων του Νου με ασκήσεις, εφαρμογές και αναστοχασμό το οποίο εστιάζει στην καλλιέργεια της ποιότητας της σκέψης, της προσοχής και της δράσης του ατόμου.

«Διαχείριση της Προσοχής» Καινοτόμο πρόγραμμα

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ – cover

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ Πρακτικές Δόμησης της Σκέψης, Ενίσχυση της Προσοχής στην Παρούσα Εμπειρία και η Αναδυόμενη Δράση – e-book

 

HOW AM I.. THINKING?

Υλικό – πρόγραμμα  “How am I… thinking?” 2024

Εμπλουτισμένο, εξελιγμένο εκπαιδευτικό υλικό – πρόγραμμα (prototype 2) βασισμένο στο εγχειρίδιο «Διαχείριση της Προσοχής», στα αγγλικά.

Δίνει έμφαση στις δεξιότητες διαχείρισης μικρών και μεγάλων αλλαγών στις ζωές μας και στην ενδυνάμωση της ποιότητας της σκέψης και της δράσης σε σχέση με την πληθώρα των αντιφατικών πληροφοριών και τη διάσπαση από τα media

HOW-AM-I-THINKING-COVER-CD

HOW-AM-I-THINKING-cover-book

HOW-AM-I-THINKING-e-book

 

ΥΛΙΚΟ Ι.Ε.Π. –ΟΡΑΤΗ ΣΚΕΨΗ – ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ

  1. http://users.sch.gr/hgoutsos/files/dejiotites/4c.pdf
    Όλο το κείμενο της μεθοδολογίας του ΑΞΟΝΑ «ΕΥΖΗΝ»: Σελ. 47-57: «Η Ορατή Σκέψη» – Καλλιέργεια Δεξιοτήτων του Νου μέσα από Ρουτίνες Σκέψης και Αναστοχασμό».  Περιέχει πληροφορίες και ενδεικτικές προτάσεις πώς και από πού να ξεκινήσει κάποιος/α.
  2. http://users.sch.gr/hgoutsos/files/dejiotites/4-4b.pdf   
    Δύο (2) παραδείγματα εφαρμογής στην τάξη της Ρουτίνας Σκέψης: «Σκέφτομαι – Αισθάνομαι – Νοιάζομαι» (”Think, Feel, Care” Thinking routine). Μπορεί να αξιοποιηθεί σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Η διαφορά βρίσκεται στη δυναμική της συζήτησης, που αναπτύσσεται, με αφορμή τις ερωτήσεις.
  3. http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/Think%20Feel%20Care_1.pdf  
    Η Ρουτίνα Σκέψης: «Σκέφτομαι – Αισθάνομαι – Νοιάζομαι» (”Think, Feel, Care” Thinking routine). Αφορά στην έρευνα διαφορετικών οπτικών παρατηρώντας από διαφορετικά σημεία ένα σύστημα σχέσεων, στην ερμηνεία δεδομένων, στην κατανόηση διαφορετικών προτεραιοτήτων, στην ικανότητα ενσυναίσθησης.

VIDEO:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=anLE0oON9sU  «Η Ορατή Σκέψη»-Βίντεο-1 διάρκειας 12 λεπτών
  2. https://www.youtube.com/watch?v=i5elgWoElZo  «Η Ορατή Σκέψη»-Βίντεο-2, διάρκειας 17 λεπτών

 

«ΟΡΑΤΗ ΣΚΕΨΗ»: ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΩΝ «ΡΟΥΤΙΝΩΝ ΣΚΕΨΗΣ»

Η Eργαλειοθήκη και ενδεικτικές «Ρουτίνες Σκέψης»

Η Εργαλειοθήκη (Project Zero’s Thinking Routine Toolbox) είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου βρίσκονται καταχωρημένες οι «Ρουτίνες Σκέψης».

Κάθε «Ρουτίνα Σκέψης» αποτελείται από ένα σύνολο ερωτήσεων ή μια σύντομη ακολουθία βημάτων που χρησιμοποιούνται ως «σκαλωσιά» που υποστηρίζει και διευκολύνει διαδρομές εμβάθυνσης της σκέψης. Περιέχει: τα βήματα των συλλογισμών που προτείνονται και

σύντομες οδηγίες για το πώς και πού μπορούν να αξιοποιηθούν. Δίνονται κάποια ενδεικτικά παραδείγματα που έχουν αναλυθεί ή/και χρησιμοποιηθεί σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών (2021-2024) από την ΥΣΔ της ΔΠΕ Κυκλάδων.

  1.  Η Εργαλειοθήκη των Ρουτινών Σκέψης Project Zero’s Thinking Routine Toolbox http://www.pz.harvard.edu/thinking-routines
  2. «Κοιτάζω 10 δύο φορές» – “Looking: Ten Times Two”: Δομή ερωτήσεων για προσεκτική παρατήρηση: αξιοποίηση σε εικόνες, χρηστικά αντικείμενα, έργα τέχνης, κείμενα:    https://pz.harvard.edu/sites/default/files/Looking%20-%20Ten%20Times%20Twopdf
  3. “3-2-1- Γεφυρώνω”, “ 3-2-1, Bridge”:  Δομή ερωτήσεων για να οργανωθεί η κατανόηση ενός υπάρχοντος θέματος που έχει διερευνηθεί:   https://pz.harvard.edu/sites/default/files/3-2-1%20Bridgepdf
  4. «Αρχή, Μέση, Τέλος» – “Beginning, Middle, End”: Δομή ερωτήσεων για την αξιοποίηση της δύναμης της αφήγησης για την παρατήρηση συνδέσεων, μοτίβων και νοήματος: http://www.pz.harvard.edu/resources/beginning-middle-end
  5. «Σκέφτομαι, Αναρωτιέμαι Συνδέω» –  “See, Wonder, Connect x2”: Δομή ερωτήσεων για την προσεκτική εξέταση και τη δημιουργία συνδέσεων για την εμβάθυνση της κατανόησης https://pz.harvard.edu/sites/default/files/See%20Wonder%20Connect%20xpdf
  6. «Διελκυστίνδα» –  “Tug of War”: Δομή ερωτήσεων για τη διερεύνηση της πολυπλοκότητας διλημμάτων:   http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/Tug%20of%20Warpdf
  7. «Επικεφαλίδες» – “Headlines”: Δομή ερωτήσεων για τη σύλληψη της ουσίας και την αλλαγή σκέψης:   http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/Headlinespdf
  8. «Μέρη, Σκοποί, Πολυπλοκότητα» – “Parts, Purposes, Complexities”: Δομή ερωτήσεων που βοηθά την επιβράδυνση και την προσεκτική παρατήρηση πέρα από τα προφανή χαρακτηριστικά ενός αντικειμένου ή συστήματος. Εγείρει ερωτήματα και φέρνει στην επιφάνεια περιοχές για περαιτέρω έρευνα:  http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/AbD_PPC.pdf
  9. «Έκρηξη Επιλογών» – “Options Explosion” Δομή ερωτήσεων για δημιουργική λήψη αποφάσεων – καινοτόμα οπτικήhttp://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/Options%20Explosionpdf